Koronawirus a home office - jak zorganizować sobie pracę w domu?


  • 06 kwietnia 2020
  • Patrycja

Zdjęcie:

W związku z koronawirusem coraz więcej osób zmuszonych jest do pracy w domu. Dla kogoś, kto nigdy nie miał tzw. „home office” jest to sytuacja nowa i być może niemożliwa do ogarnięcia. Nie dziwimy się. Czasami trudno jest skupić się w domu w 100%. W końcu jest tyle wspaniałych rozpraszaczy! Telewizor aż prosi, żeby włączyć w tle jakiś serial, zlew pełen naczyń chce być pozmywany i generalnie często wydaje nam się, że pozmiatanie pustyni byłoby ciekawsze niż wykonanie swoich obowiązków związanych z pracą. Jak się zorganizować w obliczu nowej sytuacji? 

Koronawirus, a home office 

2 marca 2020 roku została przyjęta specustawa ws. koronawirusa, która przewiduje, że pracodawca może zlecić swoim pracownikom pracę zdalną. Coraz więcej pracodawców korzysta z tego przywileju i wysyła swoich pracowników do domu (oczywiście jeśli istnieje taka możliwość). Dla niektórych to spore ułatwienie – szczególnie dla rodziców, których dzieci muszą siedzieć w domu, ze względu na zamknięcie placówek wychowawczych. Przypuszcza się, że około 2,5 miliona Polaków jest zatrudnionych w takich branżach, które mają taką możliwość. Wydaje nam się, że dla chcącego nic trudnego i niektóre branże, które typowo powinny być w biurze, można przenieść do Internetu. Jak zorganizować sobie pracę w takim systemie, w którym pracujemy w domu? 

To nie jest dzień wolny 

I taką też informację powinien usłyszeć każdy z naszej rodziny, z którym jesteśmy w domu. To nie jest czas na dodatkowe obowiązki domowe, na wstawienie prania czy porysowanie z córką lub synem. Niektórzy mogą nie rozumieć idei home office, dlatego zróbmy wszystko, co w naszej mocy, aby tę ideę przybliżyć swoim domownikom. 

Zaplanowanie pracy – klucz do sukcesu 

Zalecamy dokładne spisanie w punktach rzeczy, które musimy zrobić w trakcie naszych godzin pracy. Dzięki temu będziemy widzieli, ile mamy do zrobienia, ile udało nam się już wykonać, a także ile czasu pozostało nam jeszcze na nasze standardowe obowiązki. To klucz do sukcesu. Praca idzie wtedy sprawniej i osiągamy znacznie lepsze wyniki. 

Zorganizowanie miejsca pracy 

Doskonale wiemy, że perspektywa pracy ze swojego łóżka w sypialni, przechodzenie całego dnia w piżamie, to wizje dość kuszące. Ale jakże zgubne! Powinniśmy zapewnić sobie specjalne miejsce do pracy. Wydzielenie miejsca do pracy to klucz do produktywności. Wystarczy stół, dobre oświetlenie, kilka długopisów, kolorowych zakreślaczy, jakiś kawałek kartki i w razie potrzeby – dostęp do kontaktu. Dobra organizacja zaczyna się od odpowiedniego rozmieszczenia niezbędnych nam przedmiotów. Polecamy standardową rutynę, którą mamy, gdy wybieramy się do pracy. Wstawanie o tej samej godzinie, ubranie się, ogarnięcie i przystąpienie do pracy w taki sposób, w jaki zrobilibyśmy to w biurze. 

W przypadku, gdy nie jesteście weteranami pracy zdalnej – postarajcie się zrobić wszystko, aby ułatwić współpracę między pracownikami, działami, a szefem. Odpowiednie narzędzia pomogą wam zarówno w kontakcie ze swoimi współpracownikami, jak i w odpowiednim zapanowaniu nad swoim czasem, który spędzamy w pracy. Może to być Slack, Skype czy jakikolwiek inny program do szybkiego kontaktu. Do sprawdzania zadań, postępach i kontrolowaniu pracy zespołu nada się np. Asana. Jeśli jednak nadal nie możesz zebrać się do pracy – może pomyśl o wtyczce, która zablokuje możliwość oglądania kotków na Facebooku? ;)



Znajdź fachowca w swojej okolicy


Dodaj komentarz

Przepisz kod

Komentarze