Jak skutecznie sprzedawać?


  • 25 czerwca 2019
  • Patrycja

Zdjęcie:

Skuteczna sprzedaż nie jest łatwa. Na pomyślne przeprowadzenie rozmowy z klientem składa się wiele czynników, z których każdy może być decydujący o jej pomyślnym przebiegu. Rozmowa i spotkanie z klientem do dwa filary procesu sprzedażowego – to od nich zależy, czy potencjalny usługobiorca zdecyduje się na współpracę. Jak odpowiednio przygotować się do sprzedaży, aby była ona skuteczna? Przygotowaliśmy kilka porad, które stosowane krok po kroku przełożyć się mogą na sukces końcowy. 

1. Poznaj produkt i jego specyfikę

Pierwszym krokiem powinno być zawsze określenie grupy docelowej, która może być zainteresowana Twoim produktem lub usługą. Poznaj ich oczekiwania i potrzeby. Zagłęb się także w specyfikę proponowanego produktu i go zrozum – jeśli nie wiesz co sprzedajesz, nie będziesz mógł skutecznie poradzić sobie z obiekcjami klientów. Następnie zbuduj lub pozyskaj bazę danych potencjalnych klientów i zacznij się z nimi kontaktować. Być może już niedługo doprowadzisz do sytuacji, w której to klienci będą zabiegać o kontakt z Tobą.

2. Kontakt z klientem

Najtrudniejszy jest pierwszy kontakt z potencjalnym klientem. Często będziesz spotykał się z odmową i brakiem chęci współpracy. Postaraj się jednak poznać rynek i zaproponować atrakcyjne produkty bądź skuteczne rozwiązania. Staraj się być konkurencyjny i otwarty na sugestie klienta. W przypadku dużych baz danych przydatny może okazać się mailing, który szybko pozwoli na zweryfikowania poziomu zainteresowania Twoim produktem. Możesz też pozwolić klientom na bezpośrednie zapytania sprzedażowe. Mają oni wówczas możliwość określenia swoich preferencji, zakresu interesujących ich usług i budżetu.

3. Spotkanie z klientem

Częścią procesu sprzedażowego nierzadko jest osobiste spotkanie z potencjalnym klientem. Warto się odpowiednio do niego przygotować. Pamiętaj o odpowiednim stroju – styl sportowy lub nieformalny może być uznany za nietakt. Podczas rozmowy i spotkania staraj się zachować pewność siebie i odpowiadaj na zadawane pytania. Czuj się swobodnie, ale zachowaj pełną profesjonalność. Celem spotkania jest przede wszystkim zainteresowanie klienta Twoimi usługami.

 

4. Zamykanie sprzedaży

W trakcie całego procesu sprzedażowego klient z pewnością zgłosi swoje uwagi, zada pytania lub poprosi o rozwianie wątpliwości. Właśnie dlatego odpowiednie przygotowanie jest tak ważne. Postaraj się więc odpowiadać na wszystkie pytania i małymi krokami uzyskuj potwierdzenia dotyczące Waszych ustaleń. Jeśli uda Ci się rozwiać wszystkie wątpliwości i przemawiać do klienta językiem korzyści, skończy się to zapewne pozytywną decyzją i rozpoczęciem współpracy. Warto zaproponować klientowi możliwość wypróbowania produktu za darmo i zapewnić o możliwości reklamacji lub nawet zwrotu. Kiedy wszystkie ważne ustalenia macie już za sobą, przejdź do finalnej propozycji. Zdefiniuj wówczas ostateczne oczekiwania klienta i postaraj się jak najpełniej sprostać jego oczekiwaniom. Będzie to gwarant jego zadowolenia i dalszej współpracy w przyszłości.

5. Nie zapominaj o kliencie

Pamiętaj, że klient nie może się czuć zaniedbany – nawet po zakończeniu procesu sprzedażowego. Warto być z nim w kontakcie i zapytać, chociażby o zadowolenie z produktu czy usług. Być może dzięki naszemu podejściu będzie on chciał współpracować z naszą firmą jeszcze dłużej i poleci ją znajomym. Budowanie zaufania to długotrwały proces, z całą pewnością należy więc zadbać o usługobiorcę i jego potrzeby na każdym etapie sprzedaży. 

 



Znajdź fachowca w swojej okolicy


Dodaj komentarz

Przepisz kod

Komentarze