Jak najlepiej sfinansować zakup samochodu? Leasing, gotówka czy kredyt?


  • 11 kwietnia 2019
  • Patrycja

Zdjęcie:

Prowadzisz własny biznes i potrzebujesz powiększyć flotę? Urodziło Ci się dziecko, więc czas na samochód rodzinny? A może po prostu chciałbyś odświeżyć swój garaż?

Okej, na pewno znasz najlepiej swoje potrzeby, ale zastanawiasz się jak najkorzystniej je sfinansować. Obecnie masz kilka możliwości: leasing, kredyt, wynajem długoterminowy lub tradycyjną płatność gotówką. Niby każdy wie na czym to polega, ale nie zawsze wiemy z czym to się je, przez co decydujemy się na rozwiązania, być może najmniej korzystne. Chcielibyśmy pomóc uniknąć Ci tego błędu, więc przyjrzyjmy się im zatem, by rozwiać twoje wątpliwości.

1. Leasing

Połączenie kredytu i dzierżawy. Biorąc auto w leasing nie stajemy się jego właścicielem, jedynie korzystamy z niego na warunkach umowy. Większość umów leasingowych ma podobny schemat. Biorąc auto w leasing:
- Wpłacamy wkład własny, w zależności od firm świadczących usługę może być to od 1 do 45%
wartości pojazdu.
- Opłacamy raty leasingowe (okres i wysokość rat zależny od umowy), czyli schemat bardzo podobny do kredytu gotówkowego, z tym że jest to traktowane jako usługa świadczona przedsiębiorstwu, a kwotę raty netto możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu naszej firmy.
- Odkupujemy samochód za ustaloną na początku kwotę (najczęściej 1% wartości pojazdu), stając
się jego prawnym właścicielem.

2. Kredyt gotówkowy

Pożyczka gotówkowa, konkretny cel, czyli zakup samochodu. Finansowo korzystniejsza opcja (niższe oprocentowanie) od kredytów obrotowych, uruchomionych w swoich bankach przez firmy. Kredyt samochodowy jest zabezpieczony, np. poprzez zastaw rejestrowy na zakupionym samochodzie, własność lub współwłasność pojazdu z bankiem do czasu spłaty kredytu itp. Udzielany jest po analizie sytuacji przedsiębiorstwa, celem sprawdzenia zdolności kredytowej. Aby uruchomić kredyt, należy złożyć sporą liczbę dokumentów: wypis z CEiDG lub KRS, zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkiem, dowody tożsamości (również małżonków), sprawozdania finansowe firmy za okres 3-6 miesięcy etc. W koszty działalności zaliczamy tylko odsetki raty i opłaty manipulacyjne związane z udzieleniem i prowadzeniem kredytu. Szczegółowe informacje odnośnie kosztów uwzględniane są indywidualnie między bankiem i przedsiębiorstwem.

zdj1

3. Zakup za gotówkę

Samochód zakupujemy ze środków własnych firmy. Wliczamy to w koszt uzyskania przychodu, jednak jest ro rozłożone w czasie w formie amortyzacji na okres 5 lat, a przypadku zakupu samochodu używanego przez min. 6 miesięcy to 2,5 roku. Koszty eksploatacji wliczane są w koszty uzyskania przychodu, a VAT rozliczamy w zależności od tego czy samochód używany jest wyłącznie w celach firmowych czy mieszanych.

Kiedy już dokonamy wyboru, warto również zainteresować się jak uzyskać najkorzystniejsze ubezpieczenie. Mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się pomocny, jeśli tak zostaw pod nim swoją reakcję.



Znajdź fachowca w swojej okolicy


Dodaj komentarz

Przepisz kod

Komentarze