Analiza SWOT: wyjaśnienie terminu, strategie i przykłady


  • 27 lutego 2020
  • Patrycja

Zdjęcie:

Analiza SWOT może być przydatna w każdej firmie – to jeden z elementów, które muszą znaleźć się w biznesplanie, pomogą też wprowadzić na rynek dany produkt czy usługę, ale analiza ta może również zostać wykorzystana dla pojedynczej osoby, która chciałaby zrobić sobie taki marketingowy „rachunek sumienia”. Dzięki zgromadzonym informacjom poprzez analizę SWOT mamy możliwość wyeliminować lub ograniczyć słabe strony i zagrożenia w przedsiębiorstwie i skupić się na tym, co najważniejsze.

Nazwa SWOT z kolei pochodzi od pierwszych liter z angielskich słów, które określają cztery składowe tejże analizy, czyli: Strengths, Weaknesses, Opportunities i Threats.

Analiza SWOT – co to jest?

Podczas przeprowadzania tej analizy musimy zebrać naszej informacje (o przedsiębiorstwie, produkcie czy nas samych) w cztery główne grupy:

• S – Strengths – mocne strony: wszystko, co stanowi nasz atut, w czym jesteśmy lepsi od reszty, to co jest naszą zaletą i co daje przewagę nad innymi. Są to cechy organizacji, wewnętrzne, nie odnoszą się do ludzi wokół czy innych przedsiębiorstw. Dotyczy to tylko nas, naszego przedsiębiorstwa, naszego produktu. Są to również POZYTYWY
• W – Weaknesses – słabe strony: wszystko to, co jest naszą słabością, wadą, co stawia przed nami ograniczenia w nas samych. To jest cecha NEGATYWNA, ale również, jak mocna strona, cecha wewnętrzna.
• O – Opportunities – szanse: wszystko to, co stwarza nam szansę korzystnej zmiany, pozwala nam na rozwój i wdrażanie nowych pomysłów. To z kolei czynniki zewnętrzne, na które niekoniecznie mamy wpływ, ale szanse jak najbardziej są POZYTYWNE
• T – Threats – zagrożenia: wszystko to, co może sprawić, że nam się nie uda; że nasz plan się nie powiedzie, albo nie osiągniemy sukcesu. To również czynnik zewnętrzny, cecha otoczenia i jest to cecha NEGATYWNA

Informacja o nas czy o przedsiębiorstwie, która nie może znaleźć się w żadnej z tych grup, jest pomijana i kwalifikowana do działu „nieistotna strategicznie”.

W zależności od tego, czego się chwycimy w analizie SWOT – będziemy mogli wypracować swoją strategię:

• SZANSE + SIŁY = Strategia agresywna – silna ekspansja, która wykorzystuje jedynie nasze dobre cechy
• SZANSE + SŁABOŚCI = Strategia konkurencyjna – musi opierać się na wyeliminowaniu złych cech
• SIŁY + ZAGROŻENIA = Strategia konserwatywna – przystosowanie się do warunków i działanie swoimi pozytywnymi cechami, aby poradzić sobie z nieprzyjemnym rynkiem
• ZAGROŻENIA + SŁABOŚCI = Strategia defensywna – istnieje duża szansa na zamknięcie przedsiębiorstwa. Trzeba nastawić się na strategię, która pozwoli przetrwać – może połączenie się z inną firmą rozwiąże sprawę?

Jak wykorzystać to w praktyce?

Chcesz zrobić analizę SWOT krok po kroku? Poznaj te kroki!
Po pierwsze – musimy zebrać najważniejsze informacje o firmie i jej otoczeniu. Muszą być maksymalnie dokładne. Potem określa się słabe i mocne strony przedsiębiorstwa, a później szanse i zagrożenia organizacji.

Na podstawie tego, czego jest więcej, co jest dla nas ważniejsze w prowadzeniu firmy, możemy zdecydować się na strategię, jaką przyjmujemy.
Pamiętajcie jednak, że musicie zachować MAKSYMALNY obiektywizm. Często wykonując analizę SWOT zapominamy o tym, że nie możemy dopuścić do ocen subiektywnych.

Jak wygląda analiza SWOT?

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy w Warszawie, gdzie otwieramy swoją firmę cateringową. Mamy naprawdę szeroki asortyment, dostosowany do wielu osób. W dodatku jesteśmy dość tani jak na ten rynek i mamy prawdziwych specjalistów w kuchni. Naszym problemem jest niestety brak dobrych dostawców, a w dodatku w Warszawie jest mnóstwo cateringów dietetycznych, które działają dłużej i są promowane przez celebrytów. Jak wygląda nasza analiza SWOT?

S: wykwalifikowani pracownicy; szeroki asortyment który podpasuje każdemu; relatywnie niskie ceny
W: słaba linia dostawców, niewystarczająca ilość środków potrzebnych na promocję,
O: wzrost zapotrzebowania na cateringi dietetyczne; 
T: bardzo duża konkurencja, dużo lepsza promocja naszych konkurentów; wykreowanie się lidera wśród firm

Jak widać nasze siły i zagrożenia przeważają. Oznacza to, że powinniśmy wybrać strategię konserwatywną.

Widzicie jakie to proste? Metoda jest tak uniwersalna, że można stosować ją praktycznie zawsze i wszędzie. Nie tylko w kontekście firmy, ale również w kontekście nas samych.



Znajdź fachowca w swojej okolicy


Dodaj komentarz

Przepisz kod

Komentarze